گیسوان درد

ساخت وبلاگ

خداوند هوش و زمان و توان

خرد پروارند همی با روان

گذر نیست کس را ز فرمان اوی

کسی کو نگردد ز پیمان اوی،

ز گیتی نبیند جز از راستی،

بدو باشد افزونی و کاستی

"شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ پادشاهی کیکاوس صدوبیست سال بود (داستان سیاوخش/گفتار اندر نامه نبستن سیاوخش بنزدیک کیکاوس)"

گیسوان درد...
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 11 تاريخ : سه شنبه 14 آذر 1402 ساعت: 5:08

به رستم چنین گفت کاوس کیکه از کوه البرز تا برگ نیهمی رُفت خواهد به گردش سپهرنباید فکندن بدین خاک مهریکی زود سازد، یکی دیرترسرانجام بر مرگ باشد گذرتو دل را بدین رفته خرسند کنهمه گوش سووی خردمند کناگر آسمان بر زمین بر زنیبپری و از آب آتش کنینیاری همان رفته را بازِ جایروانش کهن شد به دیگر سرایمن از دور دیدم بر و یال اوچنان برزبالا و گوپال اوزمانه برانگیختش با سپاهکه ایدر به دست تو گردد تباهچه سازی و درمان این کار چیست؟برین گونه تا چند خواهی گریست؟"شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ پادشاهی کیکاوس صدوبیست سال بود (داستان رستم و سهراب/گفتار اندر افکندن رستم سهراب را)" گیسوان درد...ادامه مطلب
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 23 تاريخ : دوشنبه 24 مهر 1402 ساعت: 18:56

چنین گفت بهرام نیکوسخنکه با مردگان آشنایی مکننه ایدر همی ماند خواهی دراز بسیچیده باش و درنگی مسازبه تو داد یک روز نوبت پدرسزد گر تو را نایب آید پسرچنین است و رازش نیاید پدیدنیابی، به خیره چه جویی کلید؟"شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ پادشاهی کیکاوس صدوبیست سال بود (داستان رستم و سهراب/گفتار اندر افکندن رستم سهراب را)" گیسوان درد...ادامه مطلب
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 24 تاريخ : دوشنبه 24 مهر 1402 ساعت: 18:56

سخن چون برابر شود با خردروان سراینده رامش بردکسی را که اندیشه ناخوش بودبدان ناخوشی رای او گش بودهمی خویشتن را چلیپا کندبه پیش خردمند رسوا کندولیکن نبیند کس آهوی خویشترا روشن آید همی خوی خویشاگر داد باید که آید به جایبیارای و زان پس به دانا نمایچو دانا پسندد، پسندیده شدبه جوی تو در، آب چون دیده شد"شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ پادشاهی کیکاوس صدوبیست سال بود (داستان سیاوخش)" گیسوان درد...ادامه مطلب
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 23 تاريخ : دوشنبه 24 مهر 1402 ساعت: 18:56

تو گیتی چه سازی که خود ساخته‌ست

جهانبان از این کار پرداخته‌ست

زمانه نبشته درگرگونه داشت

چنان کو گذارد، بباید گذاشت

"شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ پادشاهی کیکاوس صدوبیست سال بود (داستان رستم و سهراب/گفتار اندر پرسیدن سهراب نشان‌های خیمه‌ها از هجیر)"

گیسوان درد...
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 38 تاريخ : يکشنبه 15 مرداد 1402 ساعت: 14:37

چنین گفت موبد که مردن به نامبه از زنده دشمن بدو شادکاماگر من شوم کشته بر دست اوینگردد سیه روز چون آب جویچه گودرز و هفتاد پور گزین همه پهلوانان با‌آفریننباشد به ایران، تن من مبادچنین دارم از موبد پاک یادکه چون برکنند از چمن بیخ سروسزد گر گیا رو نبود تزرو"شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ پادشاهی کیکاوس صدوبیست سال بود (داستان رستم و سهراب/گفتار اندر پرسیدن سهراب نشان‌های خیمه‌ها از هجیر)" گیسوان درد...ادامه مطلب
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 35 تاريخ : يکشنبه 15 مرداد 1402 ساعت: 14:37

همه مرگ‌راییم پیر و جوان

به گیتی نماند کسی جاودان

"شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ پادشاهی کیکاوس صدوبیست سال بود (داستان رستم و سهراب/گفتار اندر شدن سهراب به لشکرگاه کاوس)"

گیسوان درد...
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 34 تاريخ : يکشنبه 15 مرداد 1402 ساعت: 14:37

ز مادر همه مرگ را زاده‌ایم بر آنیم و گردن ورا داده‌ایم "شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ گفتار اندر پادشاهی افراسیاب اندر ایران زمین" گیسوان درد...
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 49 تاريخ : دوشنبه 14 فروردين 1402 ساعت: 16:06

رستم در جست و جوی اسبی است که توان تحمل وزن و زورش را داشته باشد اما هر اسبی که می‌آزماید در تحمل وزن او ناتوان است. نهایتا اسبی رنگارنگ و سرخ و زعفرانی را پیدا می‌کند که نامش رخش است، پس از قبولی رخش در آزمون رستم، از چوپان آن گله می‌پرسد که قیمت رخش چقدر است و چوپان که رستم را شناخته است می‌گوید:چنین پاسخ داد که گر رستمیبرو راست کن روی ایران زمیمرین را بروبوم ایران بهاست برین بر تو خواهی جهان کرد راست"شاهنامه (تصحیح خالقی مطلق)/ گفتار اندر آگاهی یافتن افراسیاب از مرگ زوطهماسپ" گیسوان درد...ادامه مطلب
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 57 تاريخ : دوشنبه 14 فروردين 1402 ساعت: 16:06

برای وطن‌پرستان، ارزش اصلی جمهوری است و آن شیوه آزاد زندگی که جمهوری بدان رخصت می‌دهد؛ برای ملی‌گرایان اما، ارزش‌های اصلی عبارت‌اند از وحدت معنوی و فرهنگی مردم. در نوشته‌های بنیان‌گذاران ملی‌گرایان مدرن، جمهوری یا رد می‌شود یا به عنوان موضوعی که واجد اهمیت ثانوی است تلقی می‌گردد. وطن‌پرستان و ملی‌گرایان نه فقط آرمان‌های متفاوتی را به عنوان موضوعات درخور مهر و عشق ما توصیه کرده‌اند («جمهوری» در مورد وطن‌پرستان، و «ملت» به عنوان وحدتی فرهنگی و معنوی در مورد ملی‌گرایان)، بلکه به جد کوشیده‌اند انواع متفاوتی از مهر و عشق را نیز به ما تزریق یا در ما تقویت کنند. عشقی رئوف و بخشنده در مورد وطن‌پرستی و نوعی وفاداری نامشروط یا نوعی دلبستگی انحصاری و تمام و کمال در مورد ملی‌گرایان. "برای عشق به میهن: جستاری در باب وطن‌پرستی و ملی‌گرایی/ مائوریتسیو ویرولی/ ترجمه: مهدی نصراله‌زاده/ انتشارات بیدگل/چاپ دوم ۱۴۰۰/ صفحه ۱۴" گیسوان درد...ادامه مطلب
ما را در سایت گیسوان درد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : muhammad73 بازدید : 59 تاريخ : دوشنبه 14 فروردين 1402 ساعت: 16:06